sponsor |
Wysłany: Nie 9:52, 10 Mar 2013 Temat postu: |
|
.
* TWÓRCZOŚC JAKO PROCES ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
Współczesna wiedza psychologiczna dostarcza przekonujących danych, że zdolność do twórczości nie jest
determinowana genetycznie uwarunkowanymi własnościami, że każdy człowiek posiada tę zdolność w
większym lub mniejszym stopniu?
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator02
* INTELIGENCJA A ZDOLNOSCI TWÓRCZE
Wielu psychologów i pedagogów wyraża pogląd , że sprawdzać i oceniać u ucznia bezpośrednio można tylko wiedzę, umiejętności i nawyki, tak jakby możliwości umysłowe stanowiły bliżej nieuchwytną , nie podlegającą kontroli właściwość, za której rozwój nie można odpowiadać. Inteligencja pozostaje, tak jak inne właściwości psychiczne , na zewnątrz osiągnięć i stanowi jedynie warunek niezbędny dla sukcesu.
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator01
* EKSPRESJA I AKTYWNOŚC TWÓRCZA DZIECKA
Już od momentu urodzenia dziecko zaczyna siebie wyrażać. Początkowo u noworodków chodzi wprawdzie tylko o potrzeby instynktowne, o których musi być powiadomione otoczenie, w pierwszej fazie prawie wyłącznie reprezentowane przez matkę.
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator03
* DRAMATYZACJA – TEATR BEZ PUBLICZNOŚCI
Nie wiadomo dokładnie, ani dlaczego człowiek odczuwa potrzebę grania, ani co się w nim dzieje w trakcie procesu przyjmowania na siebie innej postaci , tj. tworzenia roli. Natomiast zupełnie oczywista i udowodniona empirycznie jest rozdzielność postaci scenicznej i prywatnej osobowości aktora.
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator04
* ROZPOZNAWANIE I KSZTAŁCENIE ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH ( model normatywny)
Każda działalność człowieka może mieć charakter reproduktywny lub produktywny. Tradycyjne nauczanie w szkole opiera się głównie na funkcji pamięci, co sprzyja rozwojowi zdolności reproduktywnych.
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator05
* KONSEKWENCJE EKSPERYMENTALNEGO TRENINGU DRAMATYCZNEGO
Dotychczasowe rozważania na temat ekspresji i jej funkcji w kształtowaniu osobowości twórczej, a także możliwości badania i kształcenia zdolności przy pomocy ekspresji i treningu dramatycznego stały się zachętą do przeprowadzenia badań i wysnucia wniosków ułatwiających prowadzenie dyskusji wokół tego problemu.
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator06
* JAK ROZWINĄĆ SIĘ TWÓRCZO ? – TESTY I ĆWICZENIA
Można założyć, że zwiększać się będzie coraz bardziej występowanie nowych dla człowieka sytuacji i problemów, w których niezbędne będzie twórcze zachowanie. Przyjęcie tego założenia czynić powinno bardziej pożądanym wprowadzenie takich form zajęć, które zwiększają możliwości twórcze człowieka.
>>> http://logos.pomorze.pl/kreator07
. . |
|
wp |
Wysłany: Wto 10:33, 16 Gru 2008 Temat postu: |
|
Kontynuując rozważania na temat wpływu ekspresji dramatycznej na rozwój zdolności twórczych, należy wyrazić przekonanie, że zrozumienie wartości tej formy kształcenia zdolności, spowoduje chęć sprawdzenia i oceny wyników dotychczasowego oddziaływania na rzecz rozwijania osobowości twórczej.
W.Lowenfeld 42) wymienia kilka dziedzin, które należałoby brać pod uwagę przy takiej ocenie :
a) rozwój uczuciowości i zdolności twórczych,
b) rozwój intelektualny i fizyczny,
c) rozwój zdolności percepcji estetycznej,
d) rozwój zdolności współżycia w grupie.
Ocena rozwoju osobowości ucznia w dziedzinie twórczej opiera się na rozumieniu wymowy prac artystycznych uczniów, ich zdolności percepcji - w zależności od poziomu rozwoju psychicznego w danym okresie wieku. Ocena takiego działania to rozszyfrowanie jego przystosowania społecznego. Rozwój społecznej postawy odczytamy z jego działań scenicznych.
Tak więc rozwój osobowości ucznia pod wpływem treningu dramatycznego powinien w rezultacie doprowadzić do ukształtowania cech następujących :
a) twórczej wyobraźni i twórczej postawy,
b) szerokich horyzontów myślowych,
c) wrażliwości uczuciowej,
d) umiejętności współżycia z innymi ludźmi,
e) zdolności oceny,
f) obiektywizmu,
g) umiejętności wyboru.
mgr Władysław Pitak , pedagog kultury
Uwaga:
Powyższy artykuł jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wpływ treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych uczniów szkół podstawowych".
Osoby zainteresowane pełną wersją wraz z przypisami, bibliografią i aneksami proszone są o kontakt z autorem:
tel.094-340-60-06 |
|
Władysław Pitak |
Wysłany: Wto 10:32, 16 Gru 2008 Temat postu: Koncepcja treningu dramatycznego |
|
Koncepcja treningu dramatycznego
autor: Władysław Pitak
Trening dramatyczny realizowany jest przez okres 9 miesięcy (15 wrzesień - 15 czerwiec) w ramach zajęć pozalekcyjnych lub pozaszkolnych. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 90 minut (z przerwą ) w każdej grupie treningowej. Zajęcia prowadzą specjaliści z zakresu sztuki żywego słowa, ruchu i działania scenicznego. Przewidywany cykl zajęć dramatycznych - 3-4 lata. Pod koniec każdego roku treningowego uczniowie otrzymują świadectwa /certyfikaty, tak jak w ognisku artystycznym.
Zakres tematyczny i wskazówki metodyczne :
I.Skupienie, pamięć, wyobraźnia - ćwiczenia realizowane w całym toku treningowym. Niezależnie od rozwijania określonej umiejętności, wprowadzają odpowiedni nastrój i są dobrym przygotowaniem do ćwiczeń dramatycznych. Przydatność tych ćwiczeń jest ogromna: łącząc je z elementami ćwiczeń ruchowych, głosowych i oddechowych można usprawniać świadome operowanie ciałem, głosem i oddechem.
II.Gry ruchowe - ćwiczenia oparte na elementach metody Orffa, Dalcroze'a i Grotowskiego obejmują:
a) gry oparte na strukturze koła,
b) ćwiczenia naprężające i rozluźniające,
c) ćwiczenia pobudzające i hamujące ruch,
d) wyrabianie elokwencji ciała (gry na równowagę, refleks i zręczność),
e) marsze fabularne (wg Chancerela),
f) imitacje ruchowe (wg Way'a).
III.Gry mimiczne - całe ciało jako środek ekspresji. Ćwiczenia odbywają się w towarzystwie muzyki lub rytmicznego podkładu dźwiękowego. Program obejmuje ćwiczenia odtwarzające zjawiska w przyrodzie, w mieście, na podwórku szkolnym, w klasie. Ćwiczenia wykonywane są początkowo z rekwizytami, później - bez ich udziału (wg Chancerela i Desinana).
IV.Mówienie sceniczne - doskonalenie sprawności posługiwania się językiem jako narzędziem myślenia i środkiem porozumiewania się. Ćwiczenia obejmują:
a) czytanie (indywidualne, zbiorowe, z podziałem na role, ekspresyjne),
b) impostacja głosu (oddech, fonacja, rezonans, rejestr),
c) dykcja (doskonalenie artykulacji, kształcenie słuchu fonematycznego),
d) ekspresja (środki wyrazu: iloczas, siła, wysokość, barwa, wyrazistość, pauza; zespoły środków wyrazu: deklamacja, recytacja, mówienie artystyczne).
V.działanie i kontakt sceniczny - ćwiczenia dot. przeciwdziałania, motywacji, okoliczności założonych; kontakt z partnerem, praca z rekwizytem (wg K.Stanisławskiego).
VI.Improwizacje - wg Chancerela, Desinana i Way'a, a także ćwiczenia płynności i giętkości myślenia. Pełnią one funkcję usługową w stosunku do pozostałych kierunków programu treningu. Wpływając w znacznym stopniu na efekty kształcenia twórczego uczniów, ćwiczenia te zapobiegają błędom językowym, ubóstwu słownikowemu i neologizmom dziecięcym.
Są to m.in. następujące zadania :
a) nazywanie zjawisk, przedmiotów, barw, stosunków czasowych i przestrzennych,
b) grupowanie wyrazów wokół określonego tematu (epitet, przenośnia, wyraz pokrewny, porównanie),
c) wykonywanie rysunków i opisywanie ich własnymi słowami,
d) układanie utworów literackich na dowolne tematy. |
|