Autor |
Wiadomość |
sponsor |
Wysłany: Nie 9:51, 10 Mar 2013 Temat postu: |
|
.
Artykuły z logopedii:.
ZABURZENIA W NADAWANIU MOWY
1. Zaburzenia motoryczno-dośrodkowe (aferentne)
(utrata lub niedokształcenie somestetycznych wzorców głosek)
czyli trudności w artykułowaniu głosek spowodowane brakiem czucia ułożenia narządów mowy - brak analizy i syntezy sygnalizacji z obwodu o aktualnej pozycji narządów mowy.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* USZKODZENIA NACZYNIOWE OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO
Najczęstszą postacią uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego jest udar mózgowy występujący nagle, przeważnie we śnie lub w czasie wzmożonej psychofizycznej aktywności, i charakteryzujący się mniej lub bardziej zaburzoną świadomością oraz połowiczym porażeniem na tle zaburzeń krążenia mózgowego. Upośledzenie krążenia mózgowego jako przyczyna udaru może wystąpić pod wpływem różnorodnych zmian patologicznych, odzwierciedlających takie stany, jak: miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia czynności serca, choroby krwi, procesy uciskowe (nowotwory) i urazy.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* AFAZJA - REHABILITACJA LOGOPEDYCZNA
Terminem afazja (greckie fazis-mowa) określa się częściową lub całkowitą utratę umiejętności posługiwania się językiem, spowodowaną uszkodzeniem znajomości języka (rozumienia i nadawania), czemu towarzyszą mniejsze lub większe trudności w ponownym nauczeniu się go.
M. Maruszewski (1966) podaje następującą definicję afazji: "Afazja to spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy człowieka, który już uprzednio opanował te czynności".
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* NOWE TECHNOLOGIE W REHABILITACJI OSÓB JĄKAJĄCYCH SIĘ
Podczas mówienia jąkanie może przejawiać się jako powtarzanie części słów, powtarzanie części zdania lub przedłużone wymawianie niektórych głosek. W czasie mówienia mogą występować skurcze mięśni twarzy, szyi, tułowia lub kończyn, zwane współruchami.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* MUTYZM JAKO PRZYCZYNA TRUDNOŚCI SZKOLNYCH
Artykuł ten ma na celu przybliżenie problemu mutyzmu. Napisałam go z myślą o tym, że może on być przydatny innym nauczycielom, którzy spotkają się z podobnym zjawiskiem w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
>>> więcej >>> http://logos.dt.pl/logos
* BADANIA W UDARZE MÓZGU
W przypadku wystąpienia klinicznych objawów udaru mózgu konieczne jest wykonanie szeregu badań odpowiadających na pytanie: Czy to jest udar mózgu?
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* CZYTAĆ WBREW GENOM
DYSLEKSJĘ DEFINIUJE SIĘ JAKO TRUDNOŚĆ W OPANOWANIU TECHNIKI CZYTANIA. OSOBY Z TYM ZABURZENIEM ZNACZNIE DRAMATYCZNIEJ TO OKREŚLAJĄ: GDY CZYTAM, WYDAJE MI SIĘ, ŻE ZWARIUJĘ. Dysleksja w różnym nasileniu jest zjawiskiem często spotykanym w praktyce szkolnej. W szerszym pojęciu, jest to ogół zaburzeń związanych z czytaniem i pisaniem. Trudność w czytaniu prawie zawsze występuje z dysortografią lub dysgrafią.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* DLAAACZEGO SIĘ JĄKAMY?
Jąkanie jest nie tylko objawem nerwicy czy wad aparatu mowy. Jego przyczyną mogą być nieprawidłowości w budowie mózgu - pisze "Gazeta Wyborcza", powołując się na wyniki badań przedstawione w tygodniku "Lancet"..
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* ALALIA, CHARAKTERYSTYKA ZABURZENIA MOWY
Alalia-czyli niedokształcenie mowy o typie afazji bywa nazywana szeregiem określeń, nie zawsze w pełni oddających istotę zaburzenia. W literaturze spotyka się..
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* ALALIA i DYSLALIA
Alalia (zwana też niemotą, słuchoniemotą, afazją rozwojową) i dyslalia różnią się od afazji dziecięcej tym, że afazja jest częściową lub całkowitą utratą umiejętności mówienia lub rozumienia, podczas gdy przy alalii uszkodzenie struktur korowych następuje jeszcze przed rozwojem mowy
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* AFAZJA - JAK POSTĘPOWAĆ Z AFATYKIEM
Afazja to zaburzenia mowy, których przyczyną mogą być uszkodzenia odpowiednich ośrodków w mózgu. Ogólnie można je podzielić na czuciowe (uszkodzenie ośrodków odbiorczych), kiedy pacjent ma kłopoty z odbiorem i rozumieniem mowy, pisma.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* JĄKANIE SIĘ ZWIĄZANE JEST ZE SŁABĄ WSPÓŁPRACĄ OŚRODKÓW W OBRĘBIE MÓZGU
Stwierdzono dotąd, że jąkanie może mieć podłoże genetyczne. Nie wiadomo było jednak, w jaki sposób i dlaczego do niego dochodzi
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* POROZUMIEWANIE PRZY POMOCY MOWY
Wyraz język ma dwa główne znaczenia: jedno konkretne, występujące w takich wyrażeniach, jak: pokazać komuś język, mlaskać językiem, a drugie abstrakcyjne, używane w takich zestawieniach, jak język sceniczny, szkolny, techniczny, język polski. Poza tym używa się tego wyrazu w zwrotach obrazowych, np. latać z językiem itd.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* DYKCJA (oddychanie dynamiczne)
Oddychanie dynamiczne (w czasie wydawania głosu) polega na ścisłej korelacji mechaniki oddechu z logiką wypowiadanego tekstu.
>>> więcej >>>>
http://logos.dt.pl/logos
* JĘZYK SIĘ ZACINA
W Koszalinie jąka się ponad tysiąc dorosłych mieszkańców (1 procent populacji). Są wśród nich osoby ze świecznika: politycy, szefowie mniejszych i większych firm, ale także szukający pracy studenci i marzący o karierze uczniowie szkół średnich.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* NIE MA JĄKANIA "OD ZAWSZE"
Nie ma czegoś takiego, co moglibyśmy określić, że ktoś się jąkał "od zawsze". Ten ktoś mógł mieć do tego predyspozycje, mógł mieć inklinacje i to padło na niewłaściwy grunt: rodzina, środowisko w którym się obraca, itd. Tak, zanim się dojdzie do jąkania, trzeba odbyć nieraz długą drogę. To się nie dzieje z dnia na dzień.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* AGRESJA A JĄKANIE
Trudno jest być jedynakiem. Jeszcze trudniej jest mieć nadopiekuńczą matkę. Bardzo źle, kiedy ojciec nie zgadza się z matką w wychowaniu jedynaka.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* WIRTUALNY WYWIAD Z UDAREM MÓZGU
Poniższy felieton próbuje przybliżyć czytelnikowi problem związany z utratą rozumienia, mowy, czytania i pisania - zwany afazją.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* DYKCJA (fonacja i rezonans)
Ćwiczenia głosowe prowadzi się po przerobieniu ćwiczeń oddechowych. Nie powinny one trwać długo, aby nie powodowały zmęczenia mięśni krtani.
>>> więcej >>>
http://logos.dt.pl/logos
* AFAZJA - UTRATA ZNAJOMOŚCI JĘZYKA
Można powiedzieć, że jest to właściwie utrata częściowa lub całkowita znajomości języka, jego rozumienia i nadawania, występują także trudności w jego ponownym nauczeniu się.
>>> więcej>>>
http://logos.dt.pl/logos
* PRANAJAMA - ODDYCHANIE NA JĄKANIE
Prezentowane poniżej ćwiczenia są wzorowane na jodze i mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej.
>>> więcej >>>>
http://logos.dt.pl/logos
. |
|
|
muzyk |
Wysłany: Sob 14:50, 16 Lip 2011 Temat postu: |
|
ARTOS - OŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOŚCI
logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr Władysław Pitak.
http://www.logos.dt.pl/pitak
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
Godziny przyjęć uzgadniane są z pacjentami |
|
|
senior |
Wysłany: Sob 19:58, 10 Lip 2010 Temat postu: |
|
Cytat: | 2x DVD- Ćwiczenia relaksacyjne i autogenne:
------------------------------------------------------------------------------------------
1. Relaks progresywny Jacobsona + Trening autogenny Schultza
Pełne wersje 2 ćwiczeń do praktycznego wykonywania w warunkach domowych i klubowych. Opracowanie i wykonanie: Władysław Pitak, muzykoterapeuta i logopeda medialny. Nagrania wykonano w Jaskiniach Solno-Jodowych Galos w Kudowie i Lądku Zdroju w 2004 r.
Na życzenie kupującego wysyłamy nagranie tylko w wersji dźwiękowej (CD) do odtwarzania na CD-playerach i komputerach .
2. Jak radzić sobie ze stresem + omówienie technik relaksacyjnych
Wykład, prezentacja i omówienie w wyk. Władysława Pitaka podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy - Niepołomice 2004).
Nagranie jest wysyłane w dwóch wersjach (do wyboru) VCD lub DVD.
Z wykładu i prezentacji dowiesz się, że: relaksacja Jacobsona polega na wykonywaniu określonych, celowych ruchów rękami, nogami, tułowiem i twarzą, po to, aby napinać i rozluźniać określone grupy mięśni organizmu. Napinanie i rozluźnianie służy najpierw wyuczeniu zdawania sobie sprawy z różnicy wrażeń płynących z mięśnia napiętego i rozluźnionego. Systematyczne ćwiczenia uczą także nawyku rozluźniania własnych mięśni. Uczenie się relaksu jest podobne do uczenia się jazdy na nartach czy pływania.
Z treningu płyną określone korzyści.
Oto niektóre z nich:
- przyjemne doznania i poprawa samopoczucia,
- wzmocnienie zaufania do siebie,
- zmniejszenie nadciśnienia i poprawa pracy serca,
- lepsza praca żołądka i jelit,
- działanie profilaktyczne przeciw wrzodom i kłopotom trawiennym,
- zmniejszenie nerwowości, rozwój wyobraźni i procesów myślenia.
Nazwa trening autogenny Schultza pochodzi od greckiego słowa "autos"- sam i "genos"- początek, pochodzenie, ród. Autogenny znaczy więc: ćwiczący własne EGO.
Różnica między stanem hipnotycznym a autogennym polega na tym, że w pierwszym przypadku człowiek znajduje się pod wpływem działania hipnotyzera, a w autogenii - pod wpływem samego siebie.
Trening Schultza ma bardzo szerokie zastosowanie w leczeniu wspomagającym przy różnego rodzaju neurozach i zaburzeniach psychosomatycznych, dolegliwościach hormonalnych, w neurologii, foniatrii, położnictwie, stomatologii i przy drobnych zabiegach chirurgicznych.
Metoda sprawdziła się w wielu dziedzinach , m.in. w poradniach wychowawczych i małżeńskich, w sporcie (przed startem) i sztuce aktorskiej i publicznych wystąpieniach (przy opanowywaniu tremy przed występami).
Obiektywne badania kliniczne (EEG, EKG) dowodzą, że metoda ta wpływa na łagodzenie, a nierzadko usuwa m.in. takie objawy chorobowe:
- nerwicowy częstoskurcz serca i nerwowe połykanie powietrza,
- choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
- dławica sercowa (połączona ze stanami lękowymi),
- dusznica oskrzelowa,
- nerwice narządowe (dyskinezje dróg żółciowych, spastyczne stany jelit, zaparcie),
- męczliwość, migrena i moczenie nocne,
- naczynioruchowe bóle głowy,
- nadciśnienie tętnicze,
- nadczynność tarczycy,
- pokrzywka i świąd nerwicowy,
- ruchy przymusowe (tiki) i wymioty psychogenne,
- wegetatywne zaburzenia krążenia i przewodu pokarmowego.
Koszt albumu 2xDVD = 45 zł. (+ 5 zł koszty wysyłki listem poleconym) z przedpłatą na konto.
rodzaj wpłaty: 2xDVD
Wysyłka odbywa się następnego dnia po otrzymaniu potwierdzenia z banku o wpłynięciu w/w kwoty na konto .
~~~~~~~~~~~~
Informacje dodatkowe:
www.logos.pomorze.pl/oferty
logos@logos.pomorze.pl
tel.94-340-60-06
Zapraszamy |
|
|
|
WP |
Wysłany: Nie 10:25, 07 Gru 2008 Temat postu: ZABURZENIA W NADAWANIU MOWY |
|
AFAZJA (diagnoza i leczenie wg Łurii)
Oprac. Władysław Pitak
ZABURZENIA W NADAWANIU MOWY
1. Zaburzenia motoryczno-dośrodkowe ( aferentne)
utrata lub niedokształcenie somestetycznych wzorców głosek -trudności w artykułowaniu głosek spowodowane brakiem czucia ułożenia narządów mowy - brak analizy i syntezy sygnalizacji z obwodu o aktualnej pozycji narządów mowy.
przyczyna : uszkodzenie okolicy skórno-kinestetycznej ( czucie powierzchowne i głębokie ) w dolnej części okolicy zaśrodkowej (postcentralnej), leżącej ku tyłowi od Bruzdy Rolanda (wieczko ciemieniowe).
Uwaga! Zaburzenia motoryczne u dzieci określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA w zależności od stopnia rozwoju mowy i trudności w jej przyswajaniu.
Objawy:
1. Ruchomość narządów mowy zachowana, chory może jeść i krzyczeć
2. Brak umiejętności wykonywania ruchów potrzebnych do mówienia
3. Trudności artykulacyjne występują zarówno w mowie samodzielnej, jak i przy powtarzaniu
4. Zachowana kontrola słuchowa (popełniane pomyłki są zauważane przez chorego, który długo poszukuje prawidłowego układu artykulacyjnego)
5. W wypadkach cięższych - niemożność artykułowania jakiejkolwiek głoski
6. W wypadkach lżejszych lub w stadium cofania się zaburzeń -wyrazy wymawiane są z trudem i są zniekształcane , np. zamiana głosek różniących się jedną cechą artykulacyjną (dźwięczne-bezdźwięczne, ustne- nosowe) miejscem artykulacyjnym lub stopniem zbliżenia narządów mowy .
Te same błędy popełniane są w pisaniu i czytaniu (paragrafie i paraleksje).
Terapia:
1. Proste ćwiczenia oddechowe połączone z dmuchaniem.
2. Przekształcanie dmuchania w głoski szczelinowe:
f - przyciskając dolną wargę do górnych siekaczy,
s - „dmuchając ” przez zbliżone zęby,
x ( h, ch) - chuchając na lusterko
3. Dmuchanie połączone z wytwarzaniem głosu przy zamkniętych wargach ,np. m - łączenie z samogłoskami : a , e, i, o, u, y, ( np. ma-me-mi-mo-mu-my )
4. Ćwiczenia narządów mownych ( warg i języka) . Zaburzona kinestezja narządów mowy może być w pewnym stopniu zastąpiona przez doznania wzrokowe, dotykowe i czuciowe górnej powierzchni dłoni, np. czucie wibracji krtani, siły powietrza wychodzącego z ust.
Uwaga:
- przy głoskach wargowych ( p,b,m,) można demonstrować układ warg bez wytwarzania dźwięku,
- przy głosce m - przyłożyć palec do skrzydełka nosa
- naukę wymowy łączyć z pisaniem i czytaniem,
- w nauczaniu głosek, przy których wymawianiu nie jest widoczny układ języka można posługiwać rysunkiem
przedstawiającym schematycznie zasadnicze układy narządów mowy
5. Ćwiczenie głosek najbardziej zróżnicowanych pod względem artykulacyjnym i akustycznym ( p , k , s , r , m )
6. Ćwiczenie głosek miękkich i twardych, bezdźwięcznych i dźwięcznych ( ś, ź , ć, dź, sz , ż , cz ,dż , s , z , c , dz , ń - n , t - d , p - b , f- w, k - g , )
Uwaga : w niektórych wypadkach głoski można reedukować wypowiadając je szeptem.
7. Realizowanie głosek w wyrazach i zdaniach.
8. Ćwiczenia słuchowej analizy dźwięków :
- określanie liczby głosek w wyrazie,
- nazywanie głosek w nagłosie , śródgłosie i wygłosie,
9. Ćwiczenia analizy wzrokowo-literowej :
- pisanie dyktanda
- przepisywanie z jednoczesnym , głośnym wymawianiem sylab
( ćwiczenie kinestezji oralnej)
2. Zaburzenia motoryczno-odśrodkowe ( eferentne )
utrata wzorców ruchowych wyrazów i schematów zdań - częściowa lub całkowita utrata płynności mowy spowodowana zaburzeniami eferentacji - sygnalizacji odśrodkowej.
przyczyna: uszkodzenie dolnych części okolicy przedruchowej ( tylnej trzeciej części dolnego zakrętu czołowego ) czyli Ośrodka Broca
Uwaga ! Trudności w nauczeniu się płynności mowy u dzieci na skutek tych samych przyczyn określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA.
Objawy: Zaburzona płynność mowy na skutek bezwładności analizatora ruchowego
1. Trudności przy przechodzeniu od jednego elementu mowy do następnego (głoski, sylaby, wyrazu) mimo, że poszczególne artykulacje są prawidłowe
2. Głoski są przestawiane w sylabach, a sylaby w wyrazach
3. Powtarzanie sylab na skutek perseweracji (mówiący nie jest w stanie przejść do następnej sylaby np. wyraz „samolot” afatyk wypowiada: „ sa...sa...samo...mo...lot ”
4. Skandowanie , zaburzenia melodii mowy i akcentów.
5. Styl telegraficzny ( w stadium cofania się zaburzeń) - używanie rzeczowników w mianowniku liczby pojedyńczej , nie połączonych ze sobą składniowo ( agramatyzmy) . Czasowniki pojawiają się później - w formie bezokolicznika.
6. Zaburzenia w piśmie - analogiczne do zaburzeń mowy
Terapia :
Ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne ( jednocześnie)
1. Powolne wymawianie i czytanie, z lekkim przeciąganiem samogłosek
2. Jednoczesne pisanie wypowiadanych wyrazów ( dokonywanie analizy dźwiękowej ) , dzielenie wyrazów na sylaby , wyodrębnianie pewnych głosek i określanie ich kolejności
3. Pisanie dyktanda - dokonywanie analizy słuchowej i kinestetycznej pisanych wyrazów,
4.Samodyktando , czyli przepisywanie lub pisanie z pamięci z jednoczesnym wypowiadaniem pisanych wyrazów.
5. Czytanie z okienkiem ułatwiającym dzielenie wyrazów na sylaby ( w początkowej fazie reedukacji.
6. Nagrywanie wypowiedzi ćwiczącego na taśmie audio-video i odsłuchiwanie ich , by dodatkowo ćwiczyć to, co sprawia trudność.
Usuwanie stylu telegraficznego ( także agramatyzmów)
1. Pod obrazkami przedstawiającymi proste czynności chory układa zdanie z wyrazów napisanych na pojedynczych kartkach , a następnie odczytuje je.
2. Odbudowa schematu zdania ( podmiot, orzeczenie , dopełnienie ).
3. Budowanie samodzielne nowych zdań.
4. Ułatwianie budowania zdań poprzez pytania tak zadane, by zawierały wyrazy potrzebne do odpowiedzi.
5. Uzupełnianie zdań wypowiadanych przez logopedę na temat obrazka.
6. Układanie zdań z podanymi wyrazami.
7. Przygotowanie opowiadań ustnych i na piśmie.
3. Zaburzenia motoryczno-dynamiczne ( czołowe)
Zaburzenia procesu tworzenia dłuższych wypowiedzi - odmiana zaburzeń motoryczno-eferentnych , zaburzenia mowy samodzielnej, która staje się ciągiem automatyzmów.
Przyczyna: Uszkodzenie przedniej części płata czołowego lewej półkuli, znajdującej się za okolicą Broca ( według Wernickiego : Transkorowa afazja ruchowa ).
Uwaga ! afazja dynamiczna - utrata nabytych umiejętności dowolnego sterowania ośrodkami mowy : dyslalia - niemożność przyswojenia sobie tej umiejętności.
Objawy:
1. Powtarzanie jest zachowane , także artykulacja oraz rozumienie
2. Trudność sprawia opowiedzenie jakiegoś faktu , czy też odpowiadanie na pytania wymagające samodzielnych sformułowań.
3. Zaburzenie transformacji myślenia ( ma formę skrótową ) na mowę głośną, wymagającą swobodnego operowania środkami językowymi
i zależną od sprawnego współdziałania wszystkich okolic móżgu.
4. Trudności w znajdowaniu czasowników, zdania bywają bez orzeczeń, przeważają w nich rzeczowniki.
Terapia: ( historyjki obrazkowe)
1. Na podstawie historyjek obrazkowych chory przygotowuje opowiadania (najpierw z logopedą , a potem samodzielnie):
- pisanie planu, streszczenia , nowele , opowiadania, samodzielne listy do różnych osób.
2. Ćwiczenia w tworzeniu prawidłowego schematu zdania ( podmiot + orzeczenie + dopełnienie)
3. Wyszukiwanie odpowiednich spójników do zdań dłuższych ,np. bo, dlatego, ponieważ , i
4. Podkorowa afazja ruchowa
zaburzenia typu dysartrycznego , z tym, że trudności artykulacyjne występują przy zachowanej ruchomości narządów mowy. Zachowana tez jest możliwość pisania.
Przyczyna: przy uszkodzeniach płata czołowego - uszkodzenia połączeń okolicy Broca z okolicą ruchową narządów mownych.
5. Inne przyczyny zaburzeń nadawania mowy: Utrata kontroli słuchowej
- parafazja głoskowa - zamienianie głosek podobnie brzmiących na skutek zaburzeń słuchu fonematycznego
( np. głosek typu : s, sz, ś lub dźwięcznych i bez- dźwięcznych)
- parafazja werbalna - przy braku wzorca słuchowego wyrazu , występują odnalezienia prawidłowego wzorca z różnym
skutkiem , np. „ arsze , arsz, arsztof ” zamiast aresztowali oraz ześlizgiwanie się na wyraz o podobnym brzmieniu.
- sałatka słowna - nieprawidłowe formy gramatyczne oraz brak powiązań znaczeniowych między wyrazami.
-zapominanie wyrazów , zwłaszcza rzeczowników
Oprac. mgr Władysław Pitak, logopeda |
|
|