www.pitak.fora.pl
Pitakowie pochodzą z królewskiego grodu
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna
->
Twórcze myślenie
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Ogólna
----------------
Ogłoszenia, komunikaty, informacje
Imprezy i spotkania
Rodzina
----------------
Od niemowlaka do staruszka
Rodowody
Kuchnia
----------------
zdrowe żywienie
Salon
----------------
Życie towarzyskie
Zdrowie i rekreacja
----------------
Medycyna i psychoterapia
Turystyka i wypoczynek
Logopedia
Muzykoterapia i relaksacja
Praca, nauka, trening
----------------
pochwała sukcesu i porady życiowe
Twórcze myślenie
poezja, proza, recytacja, teatr
Oferty i zaproszenia
----------------
Kupię - sprzedam
oferty - usługi
Podziękowania, życzenia i zaproszenia
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
sponsor
Wysłany: Nie 9:53, 10 Mar 2013
Temat postu:
.
* TWÓRCZOŚC JAKO PROCES ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
Współczesna wiedza psychologiczna dostarcza przekonujących danych, że zdolność do twórczości nie jest
determinowana genetycznie uwarunkowanymi własnościami, że każdy człowiek posiada tę zdolność w
większym lub mniejszym stopniu?
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator02
* INTELIGENCJA A ZDOLNOSCI TWÓRCZE
Wielu psychologów i pedagogów wyraża pogląd , że sprawdzać i oceniać u ucznia bezpośrednio można tylko wiedzę, umiejętności i nawyki, tak jakby możliwości umysłowe stanowiły bliżej nieuchwytną , nie podlegającą kontroli właściwość, za której rozwój nie można odpowiadać. Inteligencja pozostaje, tak jak inne właściwości psychiczne , na zewnątrz osiągnięć i stanowi jedynie warunek niezbędny dla sukcesu.
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator01
* EKSPRESJA I AKTYWNOŚC TWÓRCZA DZIECKA
Już od momentu urodzenia dziecko zaczyna siebie wyrażać. Początkowo u noworodków chodzi wprawdzie tylko o potrzeby instynktowne, o których musi być powiadomione otoczenie, w pierwszej fazie prawie wyłącznie reprezentowane przez matkę.
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator03
* DRAMATYZACJA – TEATR BEZ PUBLICZNOŚCI
Nie wiadomo dokładnie, ani dlaczego człowiek odczuwa potrzebę grania, ani co się w nim dzieje w trakcie procesu przyjmowania na siebie innej postaci , tj. tworzenia roli. Natomiast zupełnie oczywista i udowodniona empirycznie jest rozdzielność postaci scenicznej i prywatnej osobowości aktora.
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator04
* ROZPOZNAWANIE I KSZTAŁCENIE ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH ( model normatywny)
Każda działalność człowieka może mieć charakter reproduktywny lub produktywny. Tradycyjne nauczanie w szkole opiera się głównie na funkcji pamięci, co sprzyja rozwojowi zdolności reproduktywnych.
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator05
* KONSEKWENCJE EKSPERYMENTALNEGO TRENINGU DRAMATYCZNEGO
Dotychczasowe rozważania na temat ekspresji i jej funkcji w kształtowaniu osobowości twórczej, a także możliwości badania i kształcenia zdolności przy pomocy ekspresji i treningu dramatycznego stały się zachętą do przeprowadzenia badań i wysnucia wniosków ułatwiających prowadzenie dyskusji wokół tego problemu.
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator06
* JAK ROZWINĄĆ SIĘ TWÓRCZO ? – TESTY I ĆWICZENIA
Można założyć, że zwiększać się będzie coraz bardziej występowanie nowych dla człowieka sytuacji i problemów, w których niezbędne będzie twórcze zachowanie. Przyjęcie tego założenia czynić powinno bardziej pożądanym wprowadzenie takich form zajęć, które zwiększają możliwości twórcze człowieka.
>>>
http://logos.pomorze.pl/kreator07
. .
senior
Wysłany: Sob 13:22, 16 Lip 2011
Temat postu:
ARTOS - OŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOŚCI
logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr Władysław Pitak.
http://www.logos.dt.pl/pitak
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
Godziny przyjęć uzgadniane są z pacjentami
WP
Wysłany: Wto 10:35, 16 Gru 2008
Temat postu:
PODSUMOWANIE
Ekspresja dramatyczna, w świetle przeprowadzonych dotychczas badań przez Władysława Pitaka i uzyskanych przez niego doświadczeń praktycznych, spełnia niewątpliwie korzystną rolę w kształtowaniu twórczej spontaniczności. Wnioski końcowe, które wypływają z rozważań teoretycznych oraz z analizy materiałów empirycznych, dają się ująć następująco :
1.Skonstruowano model normatywny nowej techniki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej jako jeden z elementów systemu wychowawczego.
2.Wprowadzono ekspresję i trening dramatyczny do praktyki pedagogiczno-artystycznej jednej z placówek miasta Koszalina oraz zachęca się do zainteresowania tą koncepcją inne placówki i szkoły (dawnego) województwa koszalińskiego.
3.Dokonano weryfikacji nowej formy kształcenia zdolności twórczych przez zbadanie skuteczności eksperymentu i porównanie wyników grup eksperymentalnych z grupami kontrolnymi w sposób tradycyjny.
4.Uzyskano wyniki świadczące o niewątpliwie pozytywnym wpływie ekspresji i treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych uczniów szkół podstawowych w Koszalinie.
Zdawać by się mogło, że uczyniono wszystko, aby dramatyzację przybliżyć i rozpowszechnić w szerokich kręgach teoretyków i praktyków wychowania. A przecież nadal dominuje w szkolnictwie forma kształcenia podawczego, która nie rozwija zdolności twórczych. Nadal szkoła przekazuje zdroworozsądkową wiedzę dydaktyczną. Nadal istnieje tendencja do eliminowania z procesu kształcenia samodzielnych prób rozwiązywania zadań szkolnych (istnieją tylko próby bez błędów). Trudno jest zakładać wystarczającą przydatność wiedzy tak zdobytej przy rozwiązywaniu zupełnie nowych problemów.
To prawda, wiedza informacyjna jest niezbędna współczesnemu człowiekowi. Można jednak założyć, że zwiększać się będzie coraz bardziej prawdopodobieństwo występowania nowych dla człowieka sytuacji i problemów, w których niezbędne będzie twórcze zachowanie. Przyjęcie tego (prawdopodobnego) założenia czynić powinno bardziej pożądanym wprowadzenie, nie tylko do zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, ale do systemu obowiązkowych zajęć takich form, które zwiększają możliwości twórcze człowieka. Należy dążyć do stworzenia takich warunków, aby na każdym etapie kształcenia, każdy uczący się mógł przyjąć rolę badacza, który dostarczone mu treści, nawet najbardziej sformalizowane, "doświadcza" i krytycznie osądza.
Powyższa propozycja kształcenia może wydać się rozrzutna i luksusowa, gdy punktem odniesienia uczyni się ten zasób wiedzy, który w danej chwili istnieje, lub który chce się przekazać innym. Być może takie formy kształcenia okażą się konieczne, gdy punktem odniesienia staną się możliwości twórczego rozwoju. Ale zanim to się stanie, pozostaje nam działalność pozalekcyjnych i pozaszkolnych zespołów ekspresji dramatycznej jako punkt wyjścia w organizowaniu i planowaniu pracy wychowawczej w szkole przyszłości.
mgr Władysław Pitak, pedagog kultury
Uwaga:
Powyższy artykuł jest fragmentem pracy badawczej pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wpływ treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych uczniów szkół podstawowych", WSP (Zakład Psychologii), Słupsk 1983
Osoby zainteresowane pełną wersją wraz z przypisami, bibliografią i aneksami proszone są o kontakt z autorem:
tel.094-340-60-06
WP
Wysłany: Wto 10:34, 16 Gru 2008
Temat postu: Konsekwencje eksperymentalnego treningu dramatycznego
Konsekwencje eksperymentalnego treningu dramatycznego
Autor: Władysław Pitak
Interpretacja wyników - ocena istotności statystycznej
Utworzenie dwóch grup eksperymentalnych i dwóch kontrolnych daje nadzieję, że wyniki średniego poziomu zdolności twórczych uzyskane w badaniu II etapu oddają rzeczywisty charakter badania. Gdyby grupy były jeszcze większe (np. po 100 osób), to zaufanie do średniej ich wyników byłoby większe, gdyż w ten sposób ujmowałyby wierniejszy obraz całej populacji i większe byłoby prawdopodobieństwo, że obliczona na tej podstawie średnia jest zgodna ze średnią całej populacji.
Istotność każdej statystycznie uzyskanej wartości zależy więc od liczby pomiarów, stanowiących jej podstawę i ważne jest, aby w każdym przypadku wiedzieć, jaki jest stopień tej istotności, tj. jak duże można mieć zaufanie do otrzymanej wartości.
Zakres pracy nie zezwala na poszerzenie badań na liczniejszą populacje, dlatego musimy się ograniczyć do wyników populacji, którą mamy do dyspozycji, pamiętając jednocześnie, że wyniki prezentowane w niniejszej pracy dotyczą tylko osób badanych i populacji miasta Koszalina.
Dla właściwej interpretacji wyników naszej populacji obliczyliśmy błędy standardowe średniej arytmetycznej, błędy odchylenia standardowego oraz błędy standardowe różnicy pomiędzy dwiema nieskorelowanymi średnimi.
Błąd standardowy średniej arytmetycznej :
Dla grupy K-1 = 1,52
Dla grupy E-1 = 3
Dla grupy K-2 = 1,9
Dla grupy E-2 = 3,3
Powyższe wyniki oznaczają, że istnieje 68 % prawdopodobieństwa, że prawdziwa średnia, tzn. średnia, która otrzymalibyśmy, gdybyśmy objęli wszystkie możliwe przypadki, leży dla poszczególnych grup w następujących przedziałach liczbowych :
Dla grupy K-1 M = 14,53 - 17,97
Dla grupy E-1 M = 40,7 - 46,7
Dla grupy K-2 M = 18,9 - 22,7
Dla grupy E-2 M = 57,7 - 64,3
Błąd standardowy odchylenia standardowego (wskazuje, jakie jest prawdopodobieństwo, że dyspersja badanej grupy jest zgodna z dyspersją całej populacji) :
Dla grupy K-1 = 1,08
Dla grupy E-1 = 2,15
Dla grupy K-2 = 1,35
Dla grupy E-2 = 2,32
Błąd standardowy różnicy pomiędzy dwiema nieskorelowanymi średnimi (wskazuje, czy różnica ustalona między grupami eksperymentalnymi a kontrolnymi rzeczywiście ma znaczenie. Na uwzględnienie zasługuje dopiero różnica co najmniej dwa do trzech razy większa niż omawiany błąd. (10):
I tak dla kategorii klas III = 1,79
a dla kategorii klas V = 2,36
Powyższe wyniki oznaczają, że różnica obu średnich w kategorii klas III jest 1,79 razy większa niż jej błąd standardowy i jest bliska istotności statystycznej, a w kategorii kl. V różnica obu średnich jest 2,36 razy większa niż jej błąd standardowy i należy ją bezwzględnie uważać za istotną statystycznie.
Tak więc eksperyment i badania nad wpływem treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych potwierdzają hipotezę o wpływie treningu na rozwój zdolności. Możemy teraz z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że :
Trening dramatyczny w znacznym stopniu przyspiesza wzrost poziomu zdolności twórczych.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin